Mini-expeditie

Een tijdje geleden zei juf dat we nog aan 3 doelen moesten werken: ‘een kompas leren gebruiken’ , ‘een weg leren beschrijven’ en ‘het verschil tussen arm en rijk ervaren’. De leerlingen mochten dan samen brainstormen welke opdracht ze aan deze doelen wilden koppelen. 

Uiteindelijk kwamen ze uit op een mini-expeditie. Vooraf moesten ze in groep elk een route op school uitschrijven aan de hand van het kompas. 

Bij het begin van de mini-expeditie moest elke groep een kaartje trekken en kwamen ze te weten of ze arm of rijk waren en welk budget ze hadden om te ‘overleven’. Er waren op elke route 4 stops voorzien waarbij ze iets moesten kopen en keuze hadden uit 3 producten met 3 verschillende prijzen. 

Bij elke stop hadden ze ook een letter verstopt, deze 4 letters vormden samen een codewoord.

Konden ze de routebeschrijving volgen? Hebben ze alle 4 de stops gevonden? Hebben ze de 4 letters gevonden en er een woord mee gevormd? Hebben ze 4 producten kunnen kopen zonder bankroet te zijn?

Jawel hoor! Het is gelukt. 

Achteraf hielden we een klasgesprek hoe ze ervaarden om ‘arm’ of ‘rijk’ te zijn tijdens de mini-expeditie en of dit hun keuzes van producten bepaalde. We bekeken tenslotte ook nog enkele interviews van mensen die leven in armoede.











Reacties